10 pravidiel konverzácie časť 2/2

Dokonalý rozhovor neexistuje. Spôsob, akým ľudia spoločne konverzujú je do veľkej miery ovplyvnený prostredím, náladou, zvykmi, výchovou. Našťastie, človek dokáže rozvíjať kultivovanú konverzáciu či rečníctvo a prejaviť tak osobnú kultúru, úctu a eleganciu. Má obrovský význam, pretože nás posúva za hranice obyčajnosti a všednosti. Je to svet vznešenosti, elegancie, múdrosti. Byť trpezlivý, vedieť podať kompliment, či zaujať myšlienkou je len zlomok toho, čo človek dokáže v kultivovanej spoločnosti.

Trpezlivosť

Základom kvalitnej konverzácie a prejavom veľkej zdvorilosti je trpezlivosť. Snáď najčastejším a nepríjemným zlozvykom v rozhovore je tzv. „skákanie do reči“. Či už sa to stáva pravidelne alebo ide o chvíľkové zaváhanie, stretol sa s tým asi každý. Táto pomerne častá chyba v konverzácii sa ospravedlňuje nedostatkom času, v skutočnosti však ide o obyčajnú neresť. Mnohí nie sú v konverzácii dostatočne trpezliví a nevypočujú si ani vetu, nie to myšlienku až do konca. Takéto dominantné správanie v rámci konverzácie vypovedá o neschopnosti byť zhovievavý. „Skákanie do reči“ je prejavom sebeckého a nezdvorilého správania, čím chce daná osoba pritiahnuť pozornosť na seba. Týmto správaním naznačujeme, že názor iných je nezaujímavý, neatraktívny či poburujúci. Alebo naopak, prejavujeme tým prílišnú angažovanosť mysliac si, že počúvaním bez okamžitej reakcie prejavuje apatiu. Tu je potrebné mať na pamäti, že „trpezlivosť nevyjadruje apatiu alebo neúčasť, ale naopak úsilie a sústredenosť.“

O klebetách

„Nepočúvajte nikdy ľudí, ktorí nepekne hovoria o iných a pekne o vás.“(Lev Nikolajevič Tolstoj). Každý, kto chce vytvárať v konverzácii príjemný dojem, mal by sa vyhnúť klebeteniu. Prejavom nezdvorilej konverzácie je znevažovanie neprítomnej osoby a to najmä preto, že sa neokáže brániť. Takéto správanie vypovedá mnoho o danom človeku a potreba znevažovať prácu alebo osobnostné kvality (či nekvality) inej osoby je prejavom podlosti. B. Spinoza napísal, že závisť je len uvedomenie si vlastnej obyčajnosti, preto každý kriticky vyslovený výrok by mal byť čo najviac objektívny, aby hodnotenie inej osoby nebolo len prejavom nízkeho sebavedomia. A každý, kto sa zapája do tohto typu diskusie sa môže raz ocitnúť práve na tej druhej strane, a práve on sa môže stať predmetom nelichotivých poznámok. V konverzácii je potrebné sa zamerať skôr na pozitívne veci. Naučiť sa oceniť kvality inej osoby, v najlepšom prípade sa vyhnúť akýmkoľvek témam o neprítomných osobách.

S myšlienkami opatrne

Čítať a vzdelávať sa, uchovávať si v pamäti „perly“ je to, čo môže raz každý šikovne využiť v rámci rozhovoru. Každý sa môže v spoločnosti blysnúť a zaujímavé filozofické myšlienky sa môžu stať dobrým motívom pre konverzáciu. Ale! Ako povedal Arthur Schopenhauer:„Nie je nič ťažšieho ako vyjadriť významnú myšlienku tak, aby jej každý rozumel.“ Zaujímavé myšlienky musia byť rafinovane vsadené do rozhovoru a hlavne v pravý čas. Pokiaľ myšlienka nie je nejakým spôsobom vhodne zladená s témou alebo úplne je mimo témy, môžete sa dotyčná osoba dostať do trápnej situácie, v ktorej budete vyzerať nasilu mudrlantsky a neprirodzene. Treba mať vždy na pamäti, že výroky sa citujú presne alebo parafrázuju čo najpresnejšie. Popletené výroky nemusia poslucháči dobre pochopiť a v konečnom dôsledku namiesto blysnutia pred inými prichádza strápnenie. Citáty známych osobností sa využívajú len prípade, že daná osoba má naozaj dobrú pamäť a dokáže danú myšlienku správne interpretovať.

Menej emócii

Najvyššou mierou vyspelej konverzácie je schopnosť udržať emócie na uzde, preto je nevyhnutné ich mať v náročných rozhovoroch pod kontrolou. Táto zásada stoického správania bola vždy výsadou gentlemanov. Príliš náročné témy môžu poslucháča odradiť a znechutiť a to najmä vtedy, ak sa v určitej veci stretnú opačné názorové svety. Prejavy rôznych emócii je v tomto prípade ľudské, avšak prílišné podliehanie afektovanému správaniu môžu obe strany uviesť do nepríjemnej situácie. V takomto prípade je lepšie správať sa zdržanlivo a svoje emočné rozpoloženie nedávať najavo. Zdržanlivosť nie je prejavom zbabelosti. Majte na pamäti, že spoločník nehovorí protichodné názory schválne, ale častokrát z vlastnej nevedomosti. Je zdvorilé si každého pozorne vypočuť a svoj opačný názor potvrdiť jasným a logickým argumentom. Výsledok napätej konverzácie závisí od šikovnosti upokojiť situáciu alebo schopnosti elegantne zmeniť tému a držať sa pravidla:„Hádky pomáhajú skôr pravdu zatemňovať, ako objasňovať.“(Lev Nikolajevič Tolstoj).

Komplimenty

Je to najkrajšia časť, ktorá dokáže príjemne osviežiť rozhovor. Vďaka nim sa upevňuje dôvera. Avšak nie každý kompliment môže vyznieť dobre. Nikdy sa nehodnotia osobné nedostatky iných slovami, že aj keď je daný človek taký alebo onaký, vám to neprekáža. Môžu vyznieť posmešné a zraniť danú osobu. Komplimenty by mali byť vždy úprimné, v krajnom prípade aspoň dobre mienené, aj keď v nich občas nachádza kúsok nepravdy. Tiež sa vyvarujte ohováraniu inej osoby pred inými, prípadne hodnoteniu odkiaľ daná osoba pochádza. So zdravou mierou a hlavne úprimne obdarujte danú osobu komplimentom. Oceniť sa môže práca, príjemný vzhľad, znalosti, názory, dokonca aj miesto odkiaľ daná osoba pochádza alebo činnosti, ktorým sa venuje. V rámci konverzácie je však najlepší spôsob lichotenia „nechať hovoriť druhého a zároveň byť jeho poslucháčom“(Joseph Addison).

Cieľavedomými krokmi, sebadisciplínou a snahou robiť rozhovor radostným sa môže stať ktokoľvek príjemným spoločníkom. 10 pravidiel konverzácie je len stručným prehľadom tých najzákladnejších oblastí, ktoré dokážu ovplyvniť vzájomné rozhovory. Je len na každom zvlášť, do akej miery je ochotný skvalitniť svoje schopnosti. Tak či onak, nech je už pravidiel niekoľko. Či ich niekto pedantne dodržiava alebo naopak, v mnohých nachádza svoje slabé stránky, treba mať na pamäti dve a tie najzásadnejšie pravidlá, a síce, či to, čo chcete povedať stojí za to si vypočuť a mať z rozhovoru radosť.

Páčil sa vám tento článok? Dajte o ňom vedieť aj iným.